Házi és állami istenekAz első istenek a családi tűzhely védelmezői voltak, papjuk pedig maga a családfő. A nagy családok alapító ősük előtt hódoltak. A gens Julia (Julius Caesar családja) Venusnak és Aeneas apjának, Ascaniusnak szerelmére vezeti vissza eredetét. Vagyis a család fennmaradása a szüntelenül élesztett tűznek köszönhető. Az otthonokban naponta mutatnak be áldozatot az isteneknek. A tűzhely közvetlen közelében egy kis fülkében vagy szekrényben tartják a házi istenek, a larok és a penatok szobrait vagy képeit, amelyek mellett többnyire ott van a családfő isteni erejét megtestesítő géniusz kppmása is. Az áldozati ajándékok is egyszerűek: egy-egy adag étel, gyümölcs, néhány csepp olaj és bor.
Az élet csak akkor megy tovább, ha a halottak békében nyugodhatnak. A rómaiaknak nagyon homályos elképzeléseik vannak a túlvilágról. Abban bizonyosak, hogy a holtak lelkei tovább élnek, hisz minden szertartásuk arra irányul, hogy lecsillapítsák és visszatereljék őket saját birodalmukba. A közönséges halottak megelégszenek a lelkeknek (manes) bemutatott áldozatokkal. De a legzsémbesebb és legijesztőbb halottakat csaka lemiria hosszadalmas rítusaival lehet kiengesztelni. Hat nap és három éjszakai virrasztás kell ahhoz, hogy az elkövetkező esztendőre védelmet biztosítsanak maguknak általában a holt lelkekkel (a larokkal), de különösen a tragikus körülmények között elhunyt lelkek kísértetivel (a lemurokkal) szemben.
A rituális mozdulatok és szövegek a legapróbb részletekig ki vannak dolgozva. Az ima és az áldozat csak akkor hatásos, ha pontosan az előírásoknak megfelelően zajlik. Az áldozatokat nem annyira a templomokban, mint inkább szabad téren, kőoltárokon mutatják be.
Panteon
Az istenek külön társadalommá szerveződése idegen a római mentalitástól. Az etruszk és görög vallási hagyományok befogadása előtt a rómaiak ún. numeneket imádtak, akiknek nem volt konkrét megjelenési formájuk, csupán szerepükre utaló nevük: így Saturnus a földművelés istene; Faunus az állatvilág védelmezője; Flora a virágok istenasszonya; Liber a szőlőművelés istene; Pomona a gyümölcsök védőszelleme; Vesta a házi tűzhely istennője; Vulcanus a z istene; a későbbi korokban két arccal ábrázol Janus a ház kapujának őrzője.
Három isten viszonylag korán kiemelkedik a többiek közül és a régi capitoliumi triász helyébe lép, ezek: Jupiter, Júnó és Minerva.
JupiterA világ ura, s mint ilyen a fénylő égbolt istene. Hírnöke a sas, ő maga a villámlásban nyilatkozik meg. Optimusnak (a bőség istenének) és Maximusnak( a legnagyobbnak) nevezik. mint az állam legfőbb védelmezője ő vezeti győzelemre a sereget és állítja meg, ha futni próbál. Tiszteletére rendezik a nagyszabású római játékokat.JúnóElsősorban istenanya, akit az argoszi Hérával azonosítanak. Férjével, Jupiterrel osztozik a hatalmon; a Regina (királynő) címmel ruházzék fel. Minden nő úgy tekintett rá, mint saját patrónájára.MinervaLatiumban a szellemi és a fizikai alkotómunka védelmező istenasszonyként tartják számon, és előbb egy etruszk istennővel, majd Athénével azonosítják. Az etruszkot már mint a capitoliumi triász egyik tagját viszik Rómába. Ő a háború és a gyógyítás istennője is.ApollóNapisten, a gyógyítás és a művészetek védelmezője.BacchusA bor és a mámor istene.CeresA földművelés és a mezei termények istennője.DianaA földművelés és állattenyésztés, valamint a vadászat istennője.JuventusA fiatalság istennője.MarsKorábban a mezőgazdasági munka, később a háború istene.MercuriusA kereskedelem és az ékesszólás istene.MinervaAz értelem istennője.NeptunusA tenger istene.VenusA szerelem és a szépség istennője.VestaA házi tűzhely istennője.